Prekomjerno znojenje - Kako smanjiti znojenje

Znoj je tečnost, može se reći voda, u kojoj ima rastvorene kuhinjske soli i malo otpadaka od sagorevanja hranljivih i drugih materija u telu. 
Zbog toga je znoj slanog ukusa. 
Obično je bistre boje, izuzetno može biti i žućkastocrveno ili tamno obojen. Najčešće je nakiselog, a poneki put i neprijatnog mirisa. Naročito kad dolazi od znojenja nogu i raspadanja tkiva pokožice izazvanog izvesnom vrstom gljivica.
Kretanje i rad utiču takođe na znojenje.
Znojenje je za vreme rada i kretanja obilnije nego za vreme odmora. Najzad, znojenje je pojačano osećanjem straha i uzbuđenja.

Uzroci znojenja

U koži odraslih osoba ima oko 2 miliona znojnih žlezda, koje luče oko jedan litar znoja dnevno.
Iz znojnih žlezda znoj izlazi kroz vrlo sitne otvore na koži, koji se zovu pore.
Znojne žlezde nisu ravnomerno raspoređene no celom telu.
Srazmerno, najviše ih ima na dlanovima i tabanima, zatim, ispod pazuha i između nogu, a najmanje na leđima.
Zato se dlanovi, tabani i pazuho najviše i znoje.
Znoj se na dlanovima brzo suši i zbog toga se vlažnost na njima retko primećuje.
Međutim, ima osoba, većinom nervoznih i lako uzbudljivih, kod kojih su dlanovi usled pojačanog znojenja stalno vlažni.
Uostalom, dlanovi se ovlaže znojenjem gotovo kod svake osobe u momentu kakvog uzbuđenja, osećanja straha ili nervoze.
Znojenje je fiziološka potreba. Njim se reguliše telesna toplota.
Sagorevanjem hranljivih materija, u prisustvu kiseonika koji udišemo, u telu se stvara toplota. Ova toplota mora biti manjeviše uvek, jednaka i ne sme preći određenu visinu, bar dok je organizam zdrav.
Međutim, za vreme povećanih telesnih napora, koji zahtevaju i pojačano sagorevanje hranljivih materija u odgovarajućoj srazmeri, toplota se stvara mnogo više nego obično, i, ukoliko ne bi bilo određenog mehanizma za njeno regulisanje, ona bi se mogla podići znatno iznad normalne telesne temperature i, eventualno, ugroziti organizam.
To isto, samo na drugi način, moglo bi se dogoditi i pod uticajem velike toplote spoljnog vazduha.
Da do toga ne bi došlo, potrebno je da se toplota tela na neki način reguliše i održava stalno na jednoj, određenoj, normalnoj visini.
Ulogu regulatora telesne toplote u ovakvim slučajevima ima znojenje.
Dakle, naše telo se znoji radi održavanja telesne toplote na određenoj visini.
Isparavanje znoja na koži smanjuje i telesnu toplotu i toplotu okoline. Radi razumevanja ovog u osnovi jednostavnog mehanizma, treba se podsetiti da je čoveku, dok mu je koža vlažna, hladnije kad izađe iz vode nego dok je bio u vodi, iako je vazduh topliji nego voda. Jer, isparavanje vode zadržane na koži oduzima telu izvesnu toplotu a istovremeno snižava toplotu i izvesnom sloju okolnog vazduha.
U izvesnim slučajevima znojenjem se olakšava i rad bubrega, jer se kroz znoj izlučuju iz tela i pojedini otpaci, koje, inače, izlučuju bubrezi.
Poznato je da čoveku kod nekih bolesti lakne posle znojenja i da se znojenje u takvim slučajevima i namerno izaziva.
Održavanje telesne temperature na određenoj visini nalazi se pod uticajem i kontrolom simpatičnog nervnog sistema, čijeg rada mi nismo svesni (termoregulator). Pod uticajem i nadzorom tog nervnog sistema je i znojenje.
Tako je, uostalom, i objašnjivo znojenje usled straha ili uzbuđenja, na koje ovaj nervni sistem u znatnoj meri takođe utiče.
Znojenje je normalna i za telo korisna pojava i neophodna potreba.
Prema tome, sve dok se čovek znoji u normalnim uslovima, znojenje ne treba sprečavati, već, naprotiv, treba stvarati povoljne uslove da se ono normalno odvija. 
Da bismo olakšali normalno znojenje, potrebno je da se, pre svega, povremenim kupanjem održava čistoća kože. Kupanjem se čiste i otvaraju otvori kožnih pora, kroz koje znoj izlazi napolje.
Zbog toga, osim po savetu lekara i izuzetno, ne treba nikad mazati kožu nikakvim mastima, niti na nju stavljati masne ili lojne obloge, jer se na taj način zatvaraju pore i sprečava znojenje.
Međutim, ipak ima slučajeva, naročito kod tuberkuloze i nekih drugih bolesti, kad obilno znojenje iscrpljuje bolesnika i kad znojenje zbog toga treba sprečiti ili bar smanjiti.
Ima, isto tako, slučajeva kada je miris znoja neugodan i težak i kada se protiv toga mora nešto preduzeti.
U takvim slučajevima treba zatražiti savet lekara.

Kako smanjiti znojenje

Za suzbijanje preteranog znojenja nogu i otklanjanja neugodnog mirisa izazvanog znojenjem, najbolje je, pre svega, održavati što veću čistoću nogu, čarapa i obuće.
Noge treba prati najmanje jedanput dnevno a čarape menjati ili prati svaki drugi dan.
Ako to ne pomaže, onda treba pokušati sa pranjem nogu u vodi u kojoj je prokuvano orahovo lišće ili u vodi u koju je na litar vode stavljeno 4—5 kafenih kašika boraksa.
U upornijim slučajevima pokušati sa držanjem prethodno opranih nogu, u rastvoru kalijum-hipermangana 1:1000, u trajanju od pet minuta.
Rastvor kalijum-hiper-mangana može se prethodno obezbojiti natrijumovim bisulfidom.
Posle držanja nogu u rastvoru kalijum-hipermangana, tabane i predeo između prstiju treba dobro obrisati i posuti boraksom.

Soda bikarbona
Dodajte prstohvat sode bikarbone u malo vode ili na vlažne prste i nanesite ispod pazuha. Istrlajte kožu, ostavite da se osuši te suhim papirnatom maramicom uklonite ostatak praha.

Limun
Limun izrežite na pola i polovicom istrljajte pazuhe. Ostavite da djeluje 15 do 30 minuta te isperite kožu hladnijom vodom. Nakon tretiranja kože limunom trebali bi izbjegvati odlazak na sunce.

Jabučni ocat
Jabučni ocat djeluje kao prirodni dezodorans jer uništava bakterije. Dovoljno je da jednom dnevno njime prebrišete pazuhe.
Suhu blazinicu natopite mješavinom jabučnog octa i vode (2:1) te prebrišite površine tijela na kojima se učestalo i jako znojite. To napravite svaku večer prije spavanja.

Važno

Opisi bolesti i mogući načini liječenja namijenjeni su isključivo informiranju i zdravstvenom prosvjećivanju opće populacije, te nipošto ne zamjenjuju liječničku dijagnozu ili liječenje.
Za sve dodatne informacije vezane uz Vaše zdravlje obratite se svojem liječniku.
Ovdje navedene informacije sakupljene su iz raznih izvora, stručnih knjiga, interneta, kao i ljudi koji se profesionalno bave liječenjem.
Ne odgovaramo za nikakve eventualne posljedice Vašeg liječenja -
Vi sami ste odgovorni za svoje zdravlje!!!
Pokreće Blogger.